Vonsild Kirke

Vonsild kirke bliver 200 år i 2024 - læs meget mere om kirkens arkitektur og historie her på siden

Frederikskirken - historisk kontekst

Vonsilds middelalderkirke fra omkring år 1200 var så dårlig, at pastor Salling i 1819 skrev, at den var ”En gammel raadden Kasse med smaa skumle Vinduer, og Muren var revnet fra øverst til nederst.” I 1822 var kirken truet af sammenstyrtning. Taget var så utæt, at selv nadverbrødet ikke kunne holdes tørt. Sognepræsten drog derfor til København for at mødes med Kongen og overtalte ham til, at arkitekt C.F. Hansen skulle komme forbi og lave en tegning og et overslag på en ny kirke.

C.F.Hansen var kongens landbaummeister i hertugdømmerne Slesvig, Holsten og Lauenborg. Han havde ansvar for offentlige bygninger og nyt byggeri skulle godkendes eller tegnes af ham. I december 1820 kommer C.F. Hansen til Vonsild og han konkluderer, at kirkens tilstand er: ”Saa slet, at det anses uforsvarligt at reparere den, da saadant kunne koste ligesaa meget som at bygge en Kirke”. I 1822 forelægger kongens godkendelse til at bygge en ny kirke og den gamle rives ned i 1823.

Frederik VI lagde grundstenen den 5. juni 1824 og kirken fik herefter navnet Frederikskirken. Grundstensdokumentet med mere blev lagt i den romanske døbefont, som var blevet gravet ned i gulvet under alteret. Allerede den 5. december samme år blev kirken indviet med en tre timer lang højtidelighed under overværelse af 1.000 deltagere i kirken. Højtideligheden bestod af indvielse, dåb af et tvillingepar, altergang og vielse med dertilhørende lange taler af provst og sognepræst, og afsyngelse af lange salmer.

C. F. Hansen måtte tegne tre forslag, inden menigheden fik den kirke, den gerne ville have. Alt er baseret på symmetri, geometri og simple talforhold. Tårnet var, som det ser ud i dag, men i 115 år havde kirken et meget højere tårn. Kirken fik et tøndehvælvet loft, ligesom Københavns Domkirke få år senere. Og så var der plads til 440 kirkegængere, idet der var flere rækker bænke end kirken har i dag. Prædikestolen hang i apsis over alteret, og apsis stod uden dekoration af væg og loft. Kirkerummet blev ført tilbage til nær sit oprindelige udseende i 2012. Alteret har fået en ny beklædning i gyldne farver, mens alt træværk fremtræder hvidmalet, på prædikestolen dog suppleret med forgyldning. Pudsen på en skærmvæg i apsis skjuler en malet frise fra 1882 på væggen med Jesus på vej til Golgata, malet efter Thorvaldsens frise i Københavns Domkirke.

Døbefonten i hvidt marmor er en kopi af Thorvaldsens døbefont i Rejkjavik Domkirke. På siderne ses Kristi dåb, Kristus velsigner børnene, Maria med Jesus og Johannes som børn og tre svævende engle. Fonten blev købt fra Thorvaldsens Museum og opstillet i 1941. Dåbsfadet blev smedet efter tegning af billedhuggeren Johannes Bjerg, hvis bror Octavius var brugsuddeler i Vonsild.  Sølvet skaffede man gennem indsamling af sølv i sognet.

Køb bog om Vonsild Kirke

Bestil bog om Frederikskirken i Vonsild herunder. Den kan afhentes i kirkens åbningstid eller lav en aftale om fragt via den gule knap herunder.

Bogen koster 50 kr.

Vonsild Kirke også kendt under navnet Frederikskirken gennmgik i årene 2012-2013 en stor invendig istandsættelse, hvor kirken i høj grad kom tilbage til sin originale arkitektur efter arkitekt C.F. Hansens tanker.

Bogen fortæller om renoveringern samt om kirkens arkitektur og historie.

Bestil bog

Frederikskirken i Vonsild